Age of Empires3
Adam 2006.01.13. 20:33
Fejleszt: Ensemble Studios | Kiad: Microsoft | PCG: 89%
Fejleszt: Ensemble Studios | Kiad: Microsoft | PCG: 89%
A birodalmak kora utn egy-msfl vszzaddal elrkezett a birodalompts jtkok korszaka is. Az 1997-ben tjra indul szria tlete (azaz civilizcik ptyolgatsa rgs vszzadokon keresztl) mr akkor sem volt j kelet, hisz Sid Meier legends Civilization sorozata akkoriban mr tl volt kt rszen – azonban az alapgondolat vals idbe trtn tltetse bombatletnek bizonyult.
Jtkosok millii szavaztak bizalmat az j RTS-alfajnak, ami npszersge ellenre szerencsre nem vlt klnok kzdterv: a hrom nagy designer, illetve csapat ltal uralt stlusban pratlanul kidolgozott s ignyes jtkok lttak napvilgot a hossz vek sorn. Rick Goodman Empire Earth-je s Brian Reynolds Rise of Nationse is fantasztikus jtsokat hozott a stlusba, gy az Ensemble Studiosnak alaposan ssze kellett kapnia magt, ha meg akarta tartani a koront. Hogy ez sikerlt-e? Nos, elljrban annyit elrulhatok, hogy a birodalompts RTS-ek trnja immr megosztottabb, mint valaha…
Forradalmak kora?
Az Age of Empires 3 a valaha kszlt legltvnyosabb stratgiai jtk, efell szemernyi ktsgnk sem lehet a jtk vgigjtszsa utn (a dem nem r, ltvnyvilgnak kze nincs a vgleges programhoz). Az Ensembe-nl egyenesen minden jtkplatform sszes kategrijban is a legszebb jtknak tartjk az Age 3-at, ami azrt enyhe tlzsnak tekinthet, mindenesetre ez a kijelents is ersen hozzjrult a jtkot vez zsongs s misztifizls ltrehozshoz s fenntartshoz. Tny, hogy az Age of Empires fantasztikusan fest a monitorainkon, s a fizikai modellezs is nagyot dob az amgy is rzss sszkpen – a gynyr ltvny viszont nem fedheti el a jtk hinyossgait s nha bnt mrtk leegyszerstst. Amirl nem volt sz a mdiahadjratban, azon dolgok tbbsge sajnos hibdzik a vgleges jtkban, az elzetes marketingkampny pedig – utlag visszaolvasva a sajtkzlemnyeket s a hivatalos hreket – helyenknt igen csak tloztak. Sz se rla, az Age of Empires harmadik rsze remek jtk, de mi nem csak grafika tern vrunk reformokat, hanem tartalmi jtsokkal teli, rk klasszikusnak kikilthat jtkra szmtottunk… (Itt jegyzem meg, hogy a grafika is csak ers gpeken mutatja meg igazn a szpsgt, kzepes konfigurcin nagysgrendekkel gyengbb a ltvnyvilg.)
Az Age of Empires 3 stlszeren hrom hadjratra oszlik, melyek az elz kt rsz kort s kzpkort kveten ezttal a korai jkor vszzadaiba kalauzolnak el bennnket. Br a pontos trtnelmi krnyezet (Amerika keleti partvidke) s idpont adott lenne konkrt trtnelmi csatk jrajtszshoz, ezttal nincs ilyenrl sz, a trtnelem csak tttelesen jelenik meg. Az tvezet mozikban srn hangzanak el utalsok holmi htves hborra s polgri forradalomra, de ezekben kzvetlenl nem vehetnk rszt (egyedl a jtk legelejn vdhetjk meg Mlta szigett a hdt ottomnoktl), csak a htteret biztostjk. Helyette a legrszletesebb trtnelemknyvek lapjain sem szerepl Black csald hrom genercijnak trtnett lhetjk t, mely a legends Fiatalsg Ktja krl forog. A beszdes nev helyet az vszzadok sorn termszetesen minden nci magnak kvnja megszerezni, aminek rdekben semmit sem tallnak bevetni. Ennek kvetkeztben a trtnet nem lesz hjn rulsnak, megtvesztsnek, bossznak, na s persze egy kis romncnak – de sszessgben nem kell sem krmlergs, vagy Warcraft 3 szint sztorira gondolnunk, inkbb csak egyfajta jl megvalstott, szksgszer kapocsknt tekinthetnk a trtnetre. A mesls rendszere az Age of Mytologyra emlkeztet, ugyanis a trtnetet a grafikus motor ltali rvid, msfl perc krli videk grdtik elre, amiket akr kln is visszanzhetnk a menbl. A szinkronhangok tlnyom tbbsge jl eltallt, a helyenknt elg semmitmond szvegrszekkel viszont k sem tudnak csodt mvelni.
Kicsit csaldst okoz, hogy a hrom felvons mintegy huszont plyjnak felptse nem mutat igazi vltozatossgot. Mintegy tizent trkpen lesz a feladatunk a semmibl kipteni jl mkd gazdasgunkat, majd felrlnnk a ttlenl vrakoz, elre kiptett birodalommal rendelkez ellensget, vagy megsemmisteni annak egy plett. Ezzel nem is lenne akkora gond, de a jtk egyszer rendszere s a lehetsgek hinya miatt a prosperl gazdasg megteremtse igen egyhang s unalmas a sokadik alkalomra – radsul lass is! Parasztjaink ezttal szz lelembe kerlnek, igen lassan kszlnek el, s rossz rabszolga mdjra a termelsi sebessget se viszik tlzsba, magyarn a jtk elejt valamirt – tudatosan – nagyon lelasstottk az Ensemble designerei. Ez nem lenne akkora gond, ha idkzben sszetett taktikk s gazdasgi-katonai modellek lehetsgnek eldntsn rldhetnnk, de ilyenrl sajnos sz sincs: pleteink felhzsnak sorrendje, a bnyszat mikntje (ezttal csak hrom nyersanyag: az lelem, a k s a pnz szerepel, melyekhez az „aranygyrtl” eltekintve a korbbi rszekben ltott mdokon juthatunk hozz), s az adott plyn sszeren felhasznlhat katonk kikpzse teljesen behatrolt. A plyk felptse is igen szjbargs, magtl rtetd majdnem mindig, hogy pontosan mit s hogyan kell tennnk a gyzelem rdekben. A designerek ilyen-olyan mdon, de szinte mindig korltok kz szortjk a jtkost az adott plyn: nem nagyon vannak alternatvk (a pici mellkkldetseket gyis mindig megcsinljuk), gy a brilins stratgk is jrszt gy viszik vgig a plykat, mint egy kezd jtkos, legfeljebb kicsit gyorsabban.
Tipikus esetben gy nz ki a fellls, hogy vrunk parasztjaink megszletsre (legalbb harminc-negyven kell a komolyabb gazdasghoz), felhzunk ngy-t pletet, gyrtunk pr alap harcost, akikkel visszaverjk a ritkn be-betmad ellenfelet. A vros lerombolsra gyk nlkl eslynk sincs, gy mindig meg kell vrnunk a negyedik korszakot, ahol aztn legyrtunk hrom tvolsgi falpuszttt, majd minden komolyabb kihvs nlkl – m annl ltvnyosabban! – sztbombzzuk az ellenfl bzist. Ellenfelnk, br ltalban nagy elnnyel indul, mindig viszonylag nyugodtan hagy minket felfejldni, mikzben maga mr nem nagyon tesz tovbbi lpseket katonai, vagy gazdasgi potencilja nvelsnek rdekben.
Valsznleg a minl szlesebb kznsg fele szerettek volna nyitni a fejlesztk azzal is, hogy a jtk hihetetlenl knny lett. Tvol lljon tlem az nfnyezs, de pldakppen csak magamat tudom felhozni: kzepes fokozaton az els kt hadjratban sosem kellett jrakezdenem kldetst, s volt hogy t perc alatt vgeztem ott, ahol amgy hsz perc llt rendelkezsre. Br az utols felvons mr valamelyest nehezebb, aki kettnl tbb stratgiai jtkkal prblkozott mr, azoknak ajnlom a rgtn (az amgy nem sokkal nehezebb) nehz fokozatrl val indulst, hacsak nem szeretnnk kt dlutn alatt vgigjtszani a tizenhatezer forintrt vsrolt jtkunkat…
Sz se rla, a plyk kzt akadnak igazi gyngyszemek is, de sajnos hadjratonknt csupn tlag egy. Nagyon tetszett, s vgre kicsit megdolgoztatott az els kampny utols helyszne, ahol egyszerre kellett gyelni a szrazfldi seregnkre s tengeri flottnkra, mikzben egy hatalmas gyval bombzhattuk folyamatosan ellensgnk elkszl egysgeit; de hasonlan lvezetes volt, amikor indin trzsek bizalmt kellett elnyernem klnbz hrnv-regbt cselekedetekkel, azaz megfelel tapasztalati pontszm elrsvel bizonyos idn bell.
Ha mr itt tartunk, akkor trjnk is r a jtk taln legnagyobb jtsra, mgpedig a tapasztalati pontok, illetve krtyk rendszerre. RTS-ben eddig – ilyen formban – sosem ltott mdon tapasztalati pontokat gyjthetnk birodalmunk (teht nem az egysgeink!) szmra. Minden ellensg vagy plet elpuszttsrt, de mg az pletek felhzsrt, vagy kereskedelmi utak, esetleg erforrsok elfoglalsrt is jr bizonyos pontmennyisg, amik ltal szintet lpve segtsget hvhatunk a tvoli Eurpban lev anyavrosunkbl. A krtyk, azaz a bnuszok kivlasztsa szintn a mi feladatunk a kldetsek kzben, amiket aztn szintlpskor „kijtszhatunk”, azaz a fvrosbl az ltalunk kijellt plethez hvhatunk. A lapok tbb kategriba vannak sorolva, gy krhetnk gazdasgi, katonai, vallsi s egyb tpus segtsgeket. Bizonyos lapokat csak egyszer hasznlhatunk fel egy jtk sorn, de van, amit akr minden egyes szintlpskor jra s jra meghvhatunk. sszessgben a rendszer nagyon kiforrott s jl mkdik, s a krtyk hatalmas vltozatossgot mutatnak: nem gyzzk majd sorra venni ket, s kivlogatni a legszimpatikusabbakat. Igazsg szerint egyjtkos mdban nem igazn reztem ltszksgt nekik, mert ugyan tnyleg jelents s hasznos segtsget nyjtanak, de felhasznlsuk nlkl is teljesen simn teljesthet valamennyi plya. Nhny tbbjtkos csata utn viszont egyrtelmen bebizonyosodott, hogy jl sejtettk korbban: ezek a kis vlaszhat bnuszok alapjban vltoztathatjk meg taktiknkat (vannak lapok, amik a szvetsgeseinket is segtik!), s hatalmas meglepetseket okozhatunk velk ellenfeleinknek, ezltal jelentsen izgalmasabb teszik a multiplayer csatrozsokat.
Apr nanszok s hinyossgok
A harmadik rszben szerepet kap nyolc nemzet a korbbi rajongi kritikknak hla ezttal jelentsen klnbzik egymstl, mind gazdasgilag, mind haditechnikjukat tekintve. Harcba szllhatunk a britek, a francik, az oroszok, a spanyolok, a portuglok, a hollandok, a nmetek, de mg a trkk oldaln is – a ncik rszletesebb ismertetjt elolvashatjtok elz szmunk btatesztjben, esetleg a jtk kziknyvben. Mindegyik np sajt nyelvn kommunikl velnk, s nem csak eltr fejlesztsi lehetsgekkel rendelkeznek, de az egysgeik s pleteik klsre is tkletesen visszaadjk a birodalmak hangulatt. Ahogy haladunk elre az tdik korig, vrosknk s hadseregnk fokozatos vizulis vltozson is tesik: szvmelenget rzs nzni, ahogy igazi nagyhatalom vlik kicsiny kolonizl nemzetnkbl. Mindehhez tkletes alapot biztost az elzetesekben annyit dicstett grafikus motor, ami nem csak fantasztikusan rszletgazdag, de hangulatosan megtervezett, stlusos textrkkal dolgozik. A klnbz korok s tjak megjelentsi sznvonala egytl egyig pratlan, de dbbenetes a tenger s ms vzfelletek megvalstsa is: hihetetlen, ahogy a tj s a hatalmas, szuper rszletes hajk visszatkrzdnek bennk. A szintn annyit emlegetett valsgh fizikai motor hatalmasat dob az sszkpen: egyedlllan ltvnyos, ahogy az gykkal belelve a hadseregekbe a katonk htrareplnek, vagy mikor a nagyobb pletek, tornyok deszkkra s kdarabokra szthullva sszedlnek. Negatvumknt ide taln egyedl az ilyenkor egekbe szk gpignyt tudom felhozni (a kziknyv nyolc rsztvevs multi csathoz 3,2 GHz-es processzort s 2 giga memrit ajnl…), no s ha szrsszv akarok lenni, akkor nehezmnyezhetem, hogy a gynyr hajkon semmifle legnysget nem ltunk, nagyon kihaltak: pedig milyen szpen repthetnnk le gytznkkel a fedlzetrl az embereket…
A grafikus motornl jval kisebb, de megemltend jdonsg a Mytologybl tvett, korszakvltskor vlaszthat hadvezrek, illetve hozzjuk jr bnuszok rendszere, valamint a minden plyn elszrtan megtallhat indin trzsekkel trtn szvetkezs – a rzbrek nem csak a gazdasgunkat virgoztatjk fel, de hadseregnknek is besegthetnek (radsul ezek a katonnk nem szmtanak hozz populcis limitnkhz!). A plykon klnbz elfoglalhat kisebb bnuszok tallhatk, amiket Warcraft 3-szeren nmi rz sereg legyzsvel foglalhatunk el. Hadseregnket tovbbra is elssorban kaszabol s lfegyverrel felfegyverzett gyalogos katonkbl llthatjuk ssze, de az gyknak, illetve a tvolsgi nehzfegyvereknek ezttal mg az Age of Kingsben tapasztaltnl is nagyobb szerepk van, fleg mert ezttal jelentsebb szerep jut a bombzsnak. A nehzfegyverek a jtk kikerlhetetlen kulcsszerepli: nlkle semmilyen hadsereg nem ltezhet, gy knytelenek lesznk kitapasztalni a nem kevs fajta, mzss skulkat ont szerkezeteket.
A jtk egyrtelmen leggyengbb pontjnak sajnos a mestersges (un)intelligencia bizonyult: a gpi ellenfl nem fejleszti bzist, csak l bambn a babrjain, s nha elre scriptelten be-betmad nhny egysggel, de ezen fell semmi klns. Sajnos az AI mg ezeket a kisebb csetepatkat sem tudja rendesen leveznyelni: az egysgei elkborolnak egymstl, s nem kpesek normlisan clpontot vlasztani; nem egyszer a felhzott prkocknyi, knnyen kikerlhet falamat cspeltk lelkesen, mikzben pusksaim folyamatosan lttk ket. Az egysgek ltalnos menedzselse is hagy nmi kvnnivalt maga utn: tkeress kzben, vagy elcsalva ket simn berohannak akr az ellenfl kzpontjba is, a szorosabban elhelyezked pletek kztti manverezsk csata kzben egyenesen hajtp hats tud lenni. Jval kevsb zavar, hogy bizonyos tereptrgyakon minden tovbbi nlkl t lehet lni vagy haladni: gyink simn „keresztllvik” a falakat, de a kereskedelmi utat felvlt vonaton is vidman tgyalogolhatunk. Zavar az egysgek pontos funkciit ler rvid szvegek hinya is (ami pedig szerepelt mr a Mythologyban is), pedig n elvrtam volna, hogy pontosan lthassam, melyik egysgem mennyit sebez, milyen sebessggel s pnclzattal rendelkezik s egyb aprsgokat.
Fjnak bizonyult szmunkra nhny korbban jl mkd dolog leegyszerstse, illetve eltnse is. Kereskedelmi utakat pldul csak az arra kijellt pontokon pthetnk, s eltnt a papok trtsi kpessge is. Nagyon hinyoztak az Age of Kingsben bevlt vltozatos formcik; csapataink ugyanis csak kt-hrom fajta, a vdekezst meghatroz alakzatra kpesek. rltem volna egy kicsit sszetettebb diplomciai rendszernek is, vagy idjrsnak, esetleg napszakoknak, ha mr az Empire Earth 2-ben gy hozzszoktunk ezekhez. Szintn j lett volna, ha kicsit jobban szmba veszik a konkurencia egyb bevlt jtsait: nagyon szvesen lttam volna egymssal prhuzamosan fejleszthet tudomnyterleteket, vagy dinamikus orszghatrokat (mint a Rise of Nationsben), de nyugodtan lemsolhattk volna az Empire Earth 2 „kp a kpben” rendszert, a taktikai trkpet, vagy a knyelmes gazdasgi ttekintt is.
Tbbjtkos mdban – megfelel ermvel rendelkezve – akr nyolcan is egymsnak ugorhatunk. Csak sima deathmatch s annak extragyors vltozata szerepel a jtkmd-vlasztsnl, s az Empire Earth 2-ben ltott belltsi lehetsgek tizede sincs itt meg, de a mr emltett civilizcik vltozatossga s a krtyarendszer kellen feldobjk a hangulatot – nem is beszlve arrl, hogy a mellkelt rszletes, mgis knnyen hasznlhat plyaszerkesztnek hla valsznleg rajongi plyk garmadja fog napvilgot ltni a kzeljvben. A napokban beindul, felturbzott ESO-on (Ensemble Studios Online) immr a legjobbak tblja, s a klntmogat funkci is l, a szmos jtkszr lehetsgrl nem is beszlve (a jtkot egybknt termszetesen helyi hlzaton keresztl is kiprblhatjuk).
gy is az v RTS-e?
Hosszas zsrtldseimet nem kell felttlenl komolyan venni, csak a korbbi elzetesekben annyi oldalon t dicsrtk mr a jtk j oldalait, hogy most a sok szp sz utn elengedhetetlen volt a kritikus hangvtel. Annak ellenre, hogy sok dolgot tekintve csaldnunk kellett az Age of Empires 3-ban, mg gy is remek a jtk, a stlust kicsit is kedvelknek bn lenne kihagyni. A krtyarendszer risi jts tbbjtkos mdban, de mindezekkel egytt remljk, hogy a pletykk szerint mr tervbe vett utols, negyedik rszben (Age of Tanks) nem csak a vizualitsra gyr r az Ensemable
(pcguru)
|