A FIFA sorozat mr nem mai gyerek, az International Soccer majd tz ve jelent meg. Azta persze sokkal szebb s sokkal jobb lett, azonban a konkurencia sem pihen: vrhat volt, hogy a FIFA kszti is jtszhatbb teszik a gmt, hogy legyzzk ellenfelket. Hiszen a fociban ez (is) a lnyeg.
Kezdjk azzal, ami nem hinyzik: br szokatlan egy cikknek gy nekifutni, de rvendezznk mindnyjan, s rebegjnk csndes halleljt az rnak, hogy bizonyos dolgok vgleg eltvoztak a FIFA-bl. A cikk elejt szenteljk ezeknek a tlrtkelt, de keveseknek hinyz tulajdonsgoknak.
Ball Controll OFFHuh, mindenki megnyugodhat: elmlt az Off-The Ball Controll, a FIFA kiheverte a betegsget, s a krhzi gyrl virgz egszsggel trt vissza a mtt utn. Ugyanis az emltett "lehetsget" – amellett, hogy kellkpp kompliklt volt – a kutya sem hasznlta (br macskm van, gy ezt nem tudhatom). Igazsg szerint irtzatosan tlbonyoltotta a jtkot, ezzel szinte jtszhatatlann tve azt, br akinek 3-4 keze s kb 5-6 szeme van, az tuti lvezte. Rgta krtk a fanatikusok, hogy vegyk ki: az EASports hallgatott rjuk, gy lett helyette az NHL-bl mr megismert Skill Stick (errl mg majd meslek a ksbbiekben).
A msik dolog, ami kimaradt, az az pp aktulis grafikai rncfelvarrs. Magyarn a FIFA ebben az vben grafikailag semmit sem fejldtt, viszont ezrt majd krptlst nyernk egyb, jtkintelligenciban megmutatkoz vltozsokkal. Ez a grafikai dolog azrt is zavar picit, mert ht ahogy tavaly megszoktuk, a FIFA nmaga lltgatja a textrk felbontst s lessgt: neknk csak a felbontst s a grafikai minsget kell meghatroznunk, a tbbit az engine-re bzhatjuk, s valljuk be szintn, nha nem teljest tkletesen. Br az igaz, hogy jtk kzben ki az az idita, aki a mezszponzort figyeli a jtk helyett, azonban visszajtszsoknl, vagy screenshotok ksztsnl bizony igen csnya tud lenni. Szerencsre azonban a kinetika (testek mozgsnak tudomny) tovbb fejldtt: soha ilyen ltvnyosan nem lehetett felrgni senkit, mint a
FIFA 06
-ban. Brav!
Kszsgbot – a megmentAhogy ezt az
NHL 06
esetben is lttuk, az EASports ersen dolgozik azon, hogy a sportjtkai minl jtszhatbbak legyenek. Ehhez az NHL-nl bevezettk a Skill Stick nev megoldst, amelynek az a lnyege, hogy a dual-analg joypadon a jobb oldali kis joystickkel lehet mindenfle kunsztokat bedobni. Ezek kztt van pldul tlps csel, eserny-trkk s hasonl kunsztok, azonban azt ne feledjk, hogy mikzben a kis joysticket kezeljk, nem lehet lni vagy passzolni (hacsak nincs minimum hrom keznk). Emellett ne vrjuk a harmadik ligs noname jtkostl, hogy olyan trkkket nyomasson, mint a legnagyobbak: bizonyos tudsszinttel rendelkezni kell az sszes trkk vgrehajtshoz. Mindenesetre azok, akik reklamltak amiatt, mert nincs kln cselezsgomb, azok kapnak valami hasonlt, br megmondom szintn, hogy a kunsztozs helyett rdemesebb arra figyelni, merre van a legkzelebbi csapattag, akinek passzolhatunk, vagy pldul a radarkpernyt bmulni, merre vannak a tbbiek. Aprop radar: valaha, a csndes FIFA-bkeidkben nem kellett radart hasznlni: manapsg e nlkl flig halott az ember. Ugyanis vgigcselezni s vgigsprintelni a plyt szinte lehetetlen (akinek sikerl, annak gratullok), gy aztn a csapatjtk kiemelten fontos lesz. Szerencsre egy tavalyi j tallmny megmaradt. A First Touch Gameplay ma mr szerves rsze a jtknak: ennek segtsgvel mr akkor meghatrozhatjuk, mit tegyen a jtkos, amikor mg csak fel szll a labda. Ezzel lehet a legltvnyosabb passzokat, kapslvseket bemutatni. A passzra visszatrve: a
FIFA 06
egyik legjobb jtsa (illetve mondhatnm gy, hogy erre hegyeztk ki a jtkot) a lehet legklasszikusabb hromszgels, amelyet vods focistk is megtanulnak mr. A lnyege egyszer: leadjuk a labdt, majd vadul sprintelni kezdnk, elszaladunk a vd mellett s trsunk visszapasszolja a labdt. Abszolt alap, primitv foci, de igen jl hasznlhat, s mindig emberelnyhz vezet.
ldzzk Robinho-t, ahogy tudjukA legjabb brazil sztrral is tallkozhatunk a jtkban, aki gyors, jl fedezi a labdt. Itt jelentkezik a jtk egyik nagy furcsasga: ugyan a jtkostvltsi-funkci hatsugart lehet lltgatni, azonban amikor a sebesen az ellenfl fel szguld htvdnk megkapja a kontrollt, azonnal gyalogolni kezd. Ez nemcsak furcsa, hanem egyszeren irrelis: gondoljunk bele, a vals letben mondjuk Roberto Carlos le akarja szerelni Ronaldinho-t, rohan utna, mint a nyl, s amikor odar, elkezd stlni. Szerintetek milyen gyorsan cserln le az edz? Nagyon… Ebbl is ltszik, hogy a realits ismt ers csorbt szenved a FIFA-ban, ami pedig igen kellemetlen, fleg azrt, mert a reklmszlogenek pont arrl szlnak, hogy szimulci gy, szimulci gy. Na persze egy ilyen jtkszituciban a sprint gomb megnyomsval lehet gyorstani, de akkor is elg nagy butasg ez a rendszer, mert a vdekez jtkos azonnal htrnyba kerl a tmadval szemben, amikor a mestersges intelligencia a keznkbe adja az irnytst. Ugyanez igaz akkor, amikor vissza akarjuk szerezni az elvesztett labdt: a letmads helyett legyalogls kvetkezik. Kedves EASports, remlem ezen vltoztatni fogtok a jvben! Igazndibl ez nem hiba, csak egy rossz designbeli dnts. Remlem, az Off-The Ball Controll sorsra jut minl hamarabb. Ugyangy nehezen tudok egyetrteni azzal a tervezi dntssel, amely szerint a gpi intelligencia vszhelyzetben mg mindig szinte 100 szzalkos biztonsggal szerzi meg a labdt: elfogadom ugyan, hogy ezzel a jtkosokat akarjk motivlni arra, hogy fedezzk a brgolyt, vagy minl hamarabb passzoljanak, azonban ha "testi kontaktus" lp fel a vdekez gpi jtkos s kztem, akkor egy apr (s soha meg nem torolt) lkssel a gp simn megszerzi a labdt a jtktr brmely rszn. Nos, ez sem tl relis, de ismt fogadjuk el: a FIFA mr csak ilyen. Csak az a bosszant, hogy mi nem tudjuk ilyen kafn lkdsni a gpi jtkosokat. Prblkozni persze lehet, elvi lehetsg van, de az MI ebben lazn fellml minket. Lelke rajta.
ReszPESsetek, reszPESsetek!Eddig nem dicsrtem a
FIFA 06
-ot: furcsa designeri dntsek a mltban is elfordultak, gy ez sem jdonsg. Viszont most jk is vannak! Ugyanis a jtk nem az egyni kpessgekre fkuszl ezentl, hanem a csapatra. Jtk kzben a megfelel tipp is azt mondja: ha egyedl vagyunk ell, fogjuk vissza a tempt, s vrjuk meg a tbbieket, passzoljunk a megfelel embernek. Ebben a tmban a FIFA majdnem a PES szintjt hozza ezttal: a csapat csapatknt funkcinl, nem csupn szkriptestett jtkosok szaladglnak elre eltervezett mdon. Mindehhez hozztartozik az j Team Chemistry lehetsg: ez azt mutatja, hogy mekkora az sszetarts, a gyzelembe vetett hit egy adott csapatban. nmagban az a tny, hogy egy egyeslet szneiben vilgsztrok rgjk a labdt, mg nem jelenti azt, hogy csapatknt is jl teljestenek. Most azonban ezt is beptettk az okos fejlesztk, hatalmas dicsret rte. Az a csapat, amelynek alacsony a szintje, nem tesz meg mindent a gyzelemrt, mg a 90 fltti rtkek utols pillanatig tart hajtst eredmnyeznek. Termszetesen ezt ki is lehet hasznlni, hiszen elfordulhat olyan mrkzsszituci, amikor gyengl ellenfelnkre vgs csapst mrhetnk, vagy a lelkesen kitmad csapatot kontrkkal alzhatjuk.
Az albbi konkrt eset egy West Bromwich Albion – Everton mrkzsen trtnt, ahol a WBA-t irnytottam. Egy rosszul sikerlt becsszs utn killtottk Robert Earnshaw-t, az egyik csatromat. Mivel ekkor 1-0-ra vezettem, az ellenfl kitmadott: ki akartk hasznlni az emberelnyt, hogy egyenltsenek. n azonban gyorsan vltoztattam a felllson, az egy maradk csatr mell feltoltam mg kettt, s kt kontrval 3-0-ra alaktottam az eredmnyt. Mindehhez persze hozzjrul az is, hogy a Radart rdemes hasznlni, hiszen j ltni, mikor melyik jtkosunk hol rkezik, kinek s hogyan rdemes passzolni. Sokszor mondtam, s az j FIFA-ra dupln igaz: a csapatjtk NAGYON fontos. Emiatt viszont az lvezeti szint is egyre nagyobb lesz, ami igencsak rfrt a sorozatra. Mivel a cikk rsnak pillanatban sajnos mg nem prbltam a PES 5-t, gy nem tudom, ki nyerheti a versenyt ebben az vben, viszont az tny, hogy a klnbsg (legalbbis jelenleg) cskkent.
Javtsunk magunkon!Ahogy megszoktuk, a karrier md ismt az egyik (ha nem a) legfontosabb rsze a FIFA-nak. Ebben az vben mg tovbb javtottak rajta, ez fleg a Team Chemistrynek ksznhet, amely egyfajta morlknt akadlyoz vagy segt minket egy adott helyzetben. Ami viszont szemmel lthatan rengeteget fejldtt, az a kapusok teljestmnye s lehetsgei. Rgi FIFA-kban elg nagy gondot okozott, hogy ha a kapus elvetdtt, nagyon lassan kelt csak fel, gy szinte biztos glhoz juthattunk. Ezttal azonban a sok j kapusos animci mellett ezen is javtottak: sokkal jobban kveti a hlr a jtkot, elfordulhat, hogy egy beadst kiklz, st mg arra is kpes, hogy elsse a kapu fel tart csatrt (ezrt a 16-oson bell mr jr a tizenegyes, sajnos killts nem…). Az edzs ezttal is sokat segt, fleg a tovbbfejlesztett szabadrgsoknl, amelyekkel most kicsit tbb eslynk lett arra, hogy eltalljuk a kaput, netn glt is szerezznk. Ezzel egytt a kapura lvsen is sokat vltoztattak, javtottak. rdemes teht az edzs opcit a vgtelensgig nystlni, hiszen szinte minden fontos szitucit szimullhatunk. Sajnos az egyik legjobb mkt, a tizenegyesrgst nem lehet gyakorolni, ezt remlhetleg beteszik majd a FIFA 07-be. Egybknt nagyon rdekes magyar vonatkozsokat talltam: amellett, hogy vannak magyar jtkosok klnbz ligkban, a karrier mdban, ha magyar vonatkozs csapattal jtszunk, a potencilis szponzorok kztt megjelenik a Nemzeti Sport napilap is (s nem is fizet rosszul). Ez nagyon jlesett!
Te vagy az, Zoli? Biztos???Miutn az NHL szinte tkletes arc-editort megismertem s megszerettem, kvncsi voltam arra, hogy a FIFA-ban mennyire lesznek a jtkosok felismerhetek. Mivel a WBA-val jtszottam a menedzser mdban, gy egyrtelm volt szmomra, hogy Gera Zolit prblom felismerni. Ksztettem rla screenshotot: ht mit mondjak, mg nagy j szndkkal sem hasonlt. Ez pedig szgyen. Ha rossz az arc-szimull programrsz, akkor azrt. Ha pedig nem vettk a fradsgot, hogy a Premier League egyik csapatnak egyik legjobb jtkost akkurtusan lemodellezzk, akkor azrt. Javasolnm a FIFA fejlesztinek, hogy konzultljanak az NHL-es csapattal – megrn, hiszen fontos hangulati elem lehetne felismerni azokat a jtkosokat, akik egy ilyen jtkban szerepelnek. Persze Rooneyt fel lehet ismerni, Ronaldinho-t is, azonban az NHL-ben szinte mindegyik csapat mindegyik jtkost fel lehet, nem csak a sztrokat. Viszont – ahogy megszoktuk – a kzvetts tkletes, a narrci a lehet legprofibb. A visszajtszsok elg jk, a mosott textrkat hamar meg lehet szokni. A krts a lehet legjobb: kalapot emelek, mint minden EASports-fle jtk eltt, minden dicsretet megrdemel a dolog. Ami viszont most mr a teljes felhborodsomat kivltja, az vltozatlanul a kznsg. Messzirl nzve nagyon jl nz ki, azonban a mrkzs alatt a leltra figyel biztonsgiak vgig egy helyben llnak (taln nem tudnak elmozdulni, mert csak kt dimenzijuk van, magyarn palacsintk), ugyangy: ha kicsit oldalrl nzzk a kznsget, akkor igazi Patyomkin-falus rzsnk lesz. (Ez valjban nem ltez, csak dszletbl ll falut jelent.) Olyan az rzs, mintha egy lapos furnrlapra fel lennnek festve ismtld kznsgmotvumok, s azokat pakolnk ki a stadion leltira, fellettel a jtktr fel. Engem iszonyatosan zavar, hogy gy van megoldva a nzkznsg, fleg manapsg, amikor mr az NHL-ben is 3D-s nzk vannak. S sajnos a szinte tkletes nztri hangok sem kpesek krptolni ezrt a "hibrt".
Mindent sszevetveA mr emlegetett hibk s rossz dntsek ellenre a FIFA fleg irnythatsgban s jtszhatsgban fejldtt rengeteget, gy a sokkal jobban jtszhat PES mlt versenytrsa kezd lenni, st extriban fell is mlja a nagy versenytrsat. A verseny vgeredmnyt a PES 5 tesztelse utn hirdetem ki, addig csak ajnlani tudom a
FIFA 06
-ot minden focit kedvelnek.